Rijangst-team aan de slag in Breda

Door Karin van Gaal

Vanaf vandaag zijn Kootstra rijopleidingen en Stichting Psychosociaal Welzijn een samenwerking aangegaan en kan iedereen in Breda professioneel van zijn/haar rijangst afgeholpen worden.

In 2007 ben ik als eerste en vooralsnog als enige in Nederland afgestudeerd op rijangst voor mijn diploma tot psychosociaal therapeut. Meteen nadat dit bekend was werd ik benaderd door diverse grote partijen waaronder een landelijk netwerk van letselschade advocaten en grote verzekeringsmaatschappijen. Mijn scriptie is destijds op advies van mijn afstudeer-coördinator en opleidingsinstituut in boekvorm uitgebracht en werd gretig afgenomen. Er werd veel aandacht aan rijangst besteed in de media. Ik was te zien in het nieuwsuur op SBS6 en op RTL4, stond in de Telegraaf, in Psychologie magazine, arbeidsdeskundigen.nl en was gast bij Pauw & Witteman en zat de eerste 2 seizoenen in de jury van De Allerslechtste Chauffeur op BNN.

De aanvragen stroomden binnen. Dat kon ik niet in mijn eentje dus ik heb een 40-tal rijinstructeurs en ongeveer evenveel therapeuten (psychologen, psychosociaal therapeuten en counselors) opgeleid. Ik stampte een landelijk platform uit de grond (dat heette toen platform VerkeersCounseling) en door heel Nederland werden mensen van hun rijangst af geholpen.

Het was booming business! Ik werkte mezelf drie slagen in de rondte om alles te structuren, te begeleiden met alles wat erbij hoorde mbt. marketing en commercie incl. het besturen van Stichting Rijangst. Er volgde een dikke vette burn-out. Hierna zijn er meerdere mensen geweest die het platform draaiende wilden houden maar dat liep op niks uit. Het hart, de ziel was eruit. Ik was eruit. Ik was zo geschrokken van deze burn-out dat ik toen besloot om geen rijangst meer te behandelen. Het platform werd opgeheven en de stichting overgeheveld naar een goede collega in het noorden van het land.

Er zijn inmiddels al weer 11 jaar verstreken waarin ik op vrijwillige basis gewerkt heb voor een stichting. Dat doe ik nog steeds. Ik bestuur Stichting Psychosociaal welzijn en de inkomsten van de therapie-consulten komen 100% ten goede van de stichting. Ik werk wanneer mijn lichaam en geest het toelaten en dat gaat prima.

Enige tijd geleden nam mijn ex-echtgenoot contact met mij op. Hij vertelde me dat hij nog steeds de vraag krijgt of het boek over rijangst er nog is? Ik vertelde hem dat ik er geen meer op voorraad heb. Ze zijn op. Hij bracht me op het idee om mijn boek te herschrijven, met alle ervaringen en vernieuwde behandelmethodieken erbij. Daar ben ik mee bezig…:)

Ondertussen kwam ik Pieter Lammerse (van Kootstra rijopleidingen) tegen. Ik ken Pieter al heel lang, nog uit de tijd dat mijn ex een rijschool had. We raakten aan de praat en ik heb hem gevraagd of hij samen met mij het begeleiden van mensen met rijangst weer op de kaart wil zetten. Niet meer landelijk! Gewoon lokaal, als team aan de slag gaan. Ik weet dat ik er goed in ben en ik weet dat Pieter een ‘kei goeie’ rij-instructeur is. Daar gaan we het glas op heffen. De samenwerking tussen Kootstra rijopleidingen en Stichting Psychosociaal Welzijn is een feit en dus de samenwerking tussen Pieter en mij ook, ik heb er zin in!!

Ontdek meer van Stichting Psychosociaal Welzijn

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.