Bijscholing Transactionele Analyse

Transactionele Analyse (TA) is een sociale psychologie die is ontwikkeld door Eric Berne,(1910-1970). TA gaat uit van een patroon van denken, voelen en doen dat is ontstaan uit (vaak onbewuste) beslissingen die een persoon ooit in zijn of haar leven nam. Wanneer men zich bewust wordt van dat patroon,  kunnen er nieuwe besluiten genomen worden zodat de autonomie, spontaniteit en authenticiteit vergroot wordt. TA kenmerkt zich door een humanistische levensvisie en wordt vaak onder de positieve psychologie geschaard.

Deze bijscholing is zeer geschikt voor hulpverleners die zich op professioneel vlak verder willen ontwikkelen. Je kunt hierbij denken aan psychologen, therapeuten, counselors , coaches, medewerker PNO of HNR en/of studenten in dit vakgebied. De TA laat zien hoe mensen psychologisch gestructureerd zijn en hoe zij hun persoonlijkheid uitdrukken in gedrag en helpt een werkklimaat te creëren dat autonomie, openheid en warmte tussen mensen bevordert.

De lesdagen zijn inspirerend en vooral praktisch! De feedback van oud-cursisten is dat men deze 3 dagen als ‘pittig’ hebben ervaren maar dat ze dan ook écht iets hebt geleerd wat ze meteen kunt toepassen in werk en privé. Er is een juiste balans tussen theorie en oefenen.

Lesonderwerpen o.a.

• Vooronderstellingen
  • Basisprincipes
  • Transacties; complementair, parallel en gekruist
  • Ego-toestanden: functionele -en structurele analyse
  • Strooks, positief en negatief
  • Levensposities
  • Levenssript
  • Injucties
  • Drivers en allowers
  • Racketgevoelens en zegels
  • Spelen
  • Scriptcirkel

Studiebelasting

Drie dagen (18 uren) contactonderwijs en 2-3 uren zelfstudie waarvan 1 huiswerkopdracht.

Je ontvangt het certificaat bijscholing Transactionele Analyse als je actief hebt deelgenomen aan alle 3 de lesdagen.

Vrijdag 10 mei, vrij. 24 mei en vrij. 7 jun. 2024

De lesdagen beginnen om 10.00 uur en duren tot 16.30 uur.

Toelatingscriteria

Je werkt met mensen en je hebt een hbo denkniveau

Accreditatie

Met betrekking tot de bijscholing is deze erkend door de NFG en je ontvangt 12 PE voor de gehele bijscholing, niet geldig voor PsBK.

Er zijn veel beroepsverenigingen, neem bij twijfel contact op met de beroepsvereniging waar jij bij bent aangesloten.

Praktische informatie

• De groepsgrootte is maximaal 9 cursisten zodat er veel persoonlijke aandacht is.
  • De investering bedraagt € 450,- dit is inclusief fysieke syllabus (digitaal is ook mogelijk), vers fruit en onbeperkt koffie/thee/frisdrank. Koelkast en magnetron zijn aanwezig. De lunch kan ook op eigen kosten besteld worden op de dag zelf (bij een broodjeszaak in de buurt, zij komen het brengen op de leslocatie).
  • Gratis parkeren.
  • Onze trainers en vrijwilligers hebben een geheimhoudingsplicht. Deze ligt ondertekend op kantoor van de Stichting ter inzage. Uiteraard hebben zij ook kennis genomen van de algemene voorwaarden en het privacy statement van de stichting en zullen zij zich daarnaar gedragen.
  • Wil je meer informatie? Neem gerust contact met ons op!